Cory Doctorow, Canadese journalist en co-redacteur en van de onconventionele blog Boing Boing, is een activist voor de liberalisering van auteursrechtwetten en een voorstander van de Creative Commons-non-profitorganisatie die zich inzet voor het uitbreiden van het scala aan creatieve werken die beschikbaar zijn voor anderen om legaal op voort te bouwen en te delen. Doctorow en anderen blijven veel schrijven over de apocalyptische veranderingen waarmee Intellectual Property in het algemeen en de muziekindustrie in het bijzonder worden geconfronteerd.

In dit artikel zullen we de catastrofe van de Amerikaanse industrie verkennen via het portaalvoorbeeld van de muziekindustrie, een eenvoudige industrie in vergelijking met die van de auto- of energie-industrie. In de eenvoud van dit voorbeeld kunnen we echter enkele lessen ontdekken die op alle bedrijfstakken van toepassing zijn.

 

In zijn webartikel ‘The Inevitable March of Recorded Music Towards Free’ vertelt Michael Arrington dat de verkoop van muziek-cd’s alarmerend blijft dalen. “Artiesten als Prince en Nine Inch Nails negeren hun labels en geven muziek weg of vertellen hun fans om het te stelen … Radiohead, dat niet langer wordt gecontroleerd door hun label, Capitol Records, heeft hun nieuwe digitale album te koop aangeboden op de Internet voor elke prijs die mensen ervoor willen betalen. ” Zoals vele anderen de afgelopen jaren hebben herhaald, herinnert Arrington ons eraan dat, tenzij er effectieve juridische, technische of andere kunstmatige belemmeringen voor productie kunnen worden gecreëerd, ‘de eenvoudige economische theorie dicteert dat de prijs van muziek [moet] tot nul dalen als meer’ concurrenten ‘ (in dit geval luisteraars die kopiëren) op de markt komen. ”

Tenzij soevereine regeringen die het Universal Copyright Convention onderschrijven drastische maatregelen nemen, zoals de voorgestelde verplichte muziekbelasting ter ondersteuning van de industrie, bestaan ​​er vrijwel geen economische of juridische belemmeringen om te voorkomen dat de prijs van opgenomen muziek naar nul daalt. Als reactie hierop zullen artiesten en labels waarschijnlijk terugkeren naar het focussen op andere inkomstenstromen die kunnen en zullen worden benut. Deze omvatten met name livemuziek, merchandise en fysieke exemplaren in beperkte oplage van hun muziek.