Weten hoe u uw muziek op de markt brengt, is zonder twijfel HET belangrijkste dat u kunt doen voor uw muziekbedrijf en uw muziekcarrière als geheel. Je weet dat het iets is dat moet worden afgehandeld en als je geen moeite doet om te leren hoe je je muziek effectiever op de markt kunt brengen, dan moet je weten dat er op zijn minst niets ernstigs zal gebeuren in je carrière in de muziekwereld.
Het eerste dat u zich moet afvragen, is of u momenteel de meest elementaire elementen van een effectieve muziekmarketingcampagne beheert.
Wat bedoel ik hiermee?
Om te beginnen is het belangrijk om te beoordelen waar je nu bent en te bepalen of je precies weet en begrijpt wat de basiscomponenten zijn van een effectieve muziekmarketingcampagne? Laten we eerlijk zijn, als je van plan bent naam te maken in de muziekindustrie, is het belangrijk om te beseffen dat je veel van je persoonlijke tijd en geld in je muziekcarrière zult investeren. Als je zeker weet dat je absolute doel is om je muziektalenten om te vormen tot een echte “muziekbusiness” en je twijfelt niet aan het carrièrepad dat je hebt gekozen … dan wil je net zo efficiënt en productief zijn als jij kan mogelijk zijn.
De meeste indiebands en muzikanten, of ze nu uit de Rock, Hip Hop, Folk of welk genre dan ook komen, werken meestal aan slechts een of twee van de drie essentiële vereisten voor effectieve muziekmarketing. De meeste muzikanten zijn bijvoorbeeld geweldig in het verbinden met het publiek. Wat met Facebook, Instagram, Twitter en YouTube in de mix, communicatie is voor de hedendaagse muzikant dom geworden.
Aan de andere kant wordt het vragen om de verkoop af en toe effectief afgehandeld, maar wordt het vaak gevaarlijk en zonder een formule of de noodzakelijke begeleidende bewustmakingscampagnes benaderd. Deze gebrekkige aanpak heeft de neiging de inspanningen van zelfs de hardst werkende bands en muzikanten in de branche te temperen. Helaas levert het toepassen van slechts een of zelfs twee van deze sleutelcomponenten zonder het essentiële derde element in een muziekmarketingcampagne geen maximaal rendement op voor de geïnvesteerde tijd. Dit is gewoon niet hoe je muziek effectief op de markt kunt brengen.
Begrijp me niet verkeerd, je naam bekend maken en deelnemen aan gesprekken met fans kan cool zijn, zelfs zelfbevredigend en het is zeker beter dan helemaal niets te doen, maar stel je voor hoeveel effectiever je zou zijn als je naar werk aan al deze essentiële marketingaspecten van uw muziekbedrijf, gewapend met een formule en een scherp doel.